Tuesday, April 14, 2009

FAHAMI ASPIRASI PENGUNDI BARU

Subject: FAHAMI ASPIRASI PENGUNDI BARU
Date: Tue, 14 Apr 2009 06:20:20 +0000

Hakikat kemenangan parti politik dalam PRU atau PRK ialah sokongan pengundi. Pengundi dalam era kontemporari punyai pelbagai citarasa, pengharapan dan aspirasi. Mereka bukan lagi pengundi era 3 dekad lalu, kini pengundi baru, saluran 3 dan 4 punyai kelebihan berdasarkan empat aspek :
a) Maklumat alternatif yang pelbagai
b) Kebijaksanaan hasil proses pendidikan dan indoktrinasi sosial
c) Pengaruh persekitaran
d) Pengalaman dan pemerhatian

Justeru itulah mana-mana parti politik harus berupaya mengungkapkan metodologi, kaedah dan pendekatan terbaru. Prinsip penting 'jangan memandang rendah pada tahap intelektualisme pengundi' dan mendekati mereka secara bermusim.
Harus diakui kebanyakkan siri PRU dan PRK yang lebih dipentingkan oleh parti yang bertanding adalah program, aktiviti, misalnya majlis ceramah, jamuan keramaian,penyampaian bantuan, walhal yang hadir lebih 2/3 hanyalah petugas parti berkenaan, penyokong parti dari luar bukan pun pengundi setempat. Fenomena inilah yang menjadi salah satu punca tewasnya calon BN dengan teruk di saluran 3 dan 4 semasa Pilihanraya Kecil DUN Bukit Selambau dan Parlimen Bukit Gantang pada 7 April lalu.

Natijahnya jadilah program dan kempen yang dijalankan ibarat syok sendiri, sasaran tidak mengena, kerana pengundi setempat yang hadir hanyalah dalam kuantiti yang kecil. Ini merugikan wang, masa dan melibatkan percaturan yang salah strategi. Justeru itulah gagasan Mencari, Mengenali, Mendekati, Mendaftar dan Merayu Pengundi harus dijayakans ecara konsisten.

Dalam konteks UMNO dan Komponen BN peranan ini wajar disegerakan oleh barisan Pemudanya. Bentuklah Pasukan Muhibbah BN, agar lepasan IPTA, IPTS, PLKN, ILP dan kesemua Institut Latihan Perindustrian dan Kemahiran dapat kita tanggapi dan selami perasaan mereka. Dekati mereka secara santai, cuba bebaskan mereka melalui pendekatan tanpa banyak protokol dan soal elitis untuk membuka peluang dan tempat bagi mereka meraih pekerjaan supaya mobiliti sosial diri dan keluarga mampu dianjak ke tahap yang lebih baik.

Segarkan budaya percambahan ilmu bersama golongan ini, jangan terlalu ditekankan soal kepartian sebaliknya ajak golongan ini agar punyai rasa bangga, sikap taddabur, penghayatan, beri mereka makna bahawa kejayaan yang mereka miliki kini atau hari ini adalah hasil sentuhan dan susah payah perjuangan kepimpinan terdahulu.

Jangan banyak retorik atau majlis formal, segerakan usaha ini, barisan pemuda jangan lagi khayal dengan jawatan Exco, dari Ketua Pemuda Malaysia, baik UMNO, MCA, MIC dan Gerakan, jayakan prinsip 'ONE MALAYSIA' dengan bangunkan jiwa pemuda dan golongan generasi baru ini dengan kursus, latihan kepimpinan, aktiviti jayadiri dan buka peluang seluasnya untuk mereka menzahirkan kerangka percambahan idea yang bernas. Jika berbeza pendapat jangan tanggapi mereka sebagai penentang sebaliknya terima sebagai satu hikmah, jika mereka liar dengan aktiviti rempit atau masalah penyimpangan sosial, jinak dan lunakkan hati mereka dengan seruan hikmah, iman dan pengisian rohani.

Kita bimbing golongan ini, beri mereka santapan dan pengisian isu bina negara, sematkan ptariotisme yang hakiki, betulkan aqidah mereka agar mereka menjadi generasi danb benteng negara yang luhur, jujur dan berbudi pekerti. Kita pecahkan tembok pemisah, faham perkauman, atau sentimen kedaerahan, jadi dan bentuk mereka sebagai satu warga Malaysia yang berpaksikan 'unity in diversity'. Kepelbagaian agama diharmonikan dengan mencungkilo nilai-nilai universal secara bersama, kelainan budaya dimanfaatkan agar akan ada lebih perasaan apresiasi antara satu dengan yang lain.

Be one of them not against them, fahami minat dan bakat mereka, pupuk dan kembangkan apa jua potensi yang ada, biar Malaysia boleh berbangga dengan satu kelompok generasi muda yang 'genuine', punyai akar budaya tempatan, berfikiran global, punyai sense dan harga diri yang tinggi, mampu memartabat maruah keluarga, diri sendiri dan negara.

Pergerakan Pemuda semua komponen, ayuh hayun langkah yang betul, jadilah ikon yang dihormtai, role model, agar generasi dan komuniti muda yang lainnya boleh hormatkan diri anda, kerana mereka adalah wajah masa depan 'ONE MALAYSIA'., pewaris kepimpinan bermaruah, pelapis teknokrat dan arkitek pembangunan negara, jadilah pemimpin pemuda yang berkahlak, merendah diri, tinggi sahsiah diri, beradab dan berbudaya klas pertama. Bukannya pemimpin pemuda yang berlagak sombong tak tahu dek untung. Selami dan dekatilah generasi muda kini secara ikhlas, jujur dan berhemah, kerana merekalah bakal mewakili lebih separuh jumlah pengundi yang ada dalam PRU ke-13 nanti, justeru masa depan negara, penentuannya terletak ditangan mereka.

No comments:

Post a Comment