Tuesday, April 14, 2009

MELEPASI HALANGAN KE-5

Subject: MELEPASI HALANGAN KE-5 Date: Mon, 13 Apr 2009 05:47:09 +0000

Halangan pertama dalam bentuk pemilihan MKT dan Perhimpunan Agong UMNO 2009 telah pun berjaya dituntaskan. Muka baru yang terpilih diharap mampu menjernihkan kembali imej UMNO selaras dengan usaha mentransformasikan parti ini menjadi medium bagi seluruh rakyat Malaysia untuk mencapai citra dan aspirasi sebagai satu bangsa.

Kekangan kedua, juga telah diatasi dengan baik, cekap dan berhemah, transisi kepimpinan negara yang mebgikut adat, tradisi, dilakukan penuh berhemah, bukan melalui pintu belakang ataupun revolusi jalanan,.Inilah uniknya Malaysia. Halangan atau 'hurdles ke-3' juga diatasi dengan penuh komited, sungguhpun tewas di Bukit Gantang dan Bukit Selambau dalam PRK, namun kemenangan di BATANG AI, membuktikan BN masih kekal signifikan. Apa yang penting, apa jua masalah berulang, penyebab yang memungkinkan kekalahan UMNO dan BN di dua bukit dikaji, diinsafi dan dipastikan mampu menjadi pencetus untuk lebih bersedia dengan segala kekuatan di masa akan datang.

Sentimen pengundi, kedegilan pengundi bukan Melayu untuk mengundi BN wajar djadikan teladan, apakah lagi yang mereka mahu?, apa lagi yang terbuku dihati?, jika dipenuhi kesemua kehendak mereka, bagaimana pula nasib pengundi Melayu yang terkenal sebagai pengundi setia dan pekerja parti yang penuh komited sehingga sentiasa di barisan hadapan meskipun yang bertanding adalah calon dari komponen BN. Tampak dalam sudut ini petugas UMNO lebih global sifatnya dan terbuka kedewasaanya dan matang dalam tindakannya. Mereka benar-benar mengamlkan prinsip 'tanggungjawab bersama'. Ini wajar diteladani dan diinsafi oleh komponen BN, bukan hanya tahu meminta dan melakukan 'political blackmail' sedangkan prestasi tidak seberapa.

Halangan ke-4, Barisan Kabinet Rakyat juga telah siapsaga menjalankan amanah, dalam minggu ini akan tampaklah pelbagai usaha, pendekatan, dasar dan program pelbagai Kementerian, agar kualuti, KPI mereka mampu ditingkatkan biar, imej KABINET RAKYAT tidak dikata nanti 'INDAH KHBAR DARI RUPA". Asas, amanah telah disediakan oleh Dato' Seri Najib, Kabinet sedia ada sepatutnya mengukuh dan mengwibawakan lagi integriti kepimpinannya serta memudahkan visi dan wawasan ONE MALAYSIA, bukannya menjadi liabiliti yang boleh memudaratkan kesungguhan transformasi yang bakal diperkasakannya.

Kini , halangan ke-5 sedia menunggu adalah rombakan besar-besaran bagi jawatan Pengerusi Perhubungan UMNO Negeri. Prioriti wajar didahulukan di negeri yang kalah seperti Kedah, Kelantan, Pulau Pinang, Selangor dan Wilayah. Jika jemaah Menteri cekap, berkesan, mampu penuhi KPI, namun kepimpinan parti di peringkat Negeri longgar maka kita khuatir PRU ke-13, yang seharusnya menjadi tanda aras penerimaan kepimpinan Najib akan menjadi satu lagi titik yang menyedihkan. Justeru itulah, penulis ingin menyarankan, agar kesemua Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri yang kalah teruk dalam PRU ke-12 lalu, yang dilantik oleh Presiden UMNO sebelumnya dengan rela hati dan secara 'gentleman' meletakkan jawatan. Biar Najib punyai kebebasan untuk memilih calon lebih berwibawa, inovatif, kreatif, berintegriti, selain ada gagasan baru bersandarkan metodologi terkini untuk kembali meyakinkan masyarakat pengundi.

Pada hemat penulis Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri harus punyai lima kriteria berikut :

a) Berhemah, mesra rakyat, kenal diri, 'in command', mampu to inspire seluruh ahli peringkat Bahagiand an Cawangan.

b) Bersedia dengan plan induk praktikal yang boleh dilaksanakan bila-bila masa, sebagai strategi konsiten untuk menawan kembali negeri-negeri yang kalah.

c) Berwawasan, kreatif, punyai kemahuan tinggi, kuat bekerja, tahun sosio-politik negeri beliau secara mendalam, fahamai aspirasi dan kehendak pengundi selain citra dan citarasa pengundi muda.

d) Alert dan mampu memanfaatkan teknologi ICT, mampu terbuka dalam perbincangan, dan sanggup menerima idea-idea bersifat inovasi dariu kawan ataupun musuh demi memajukan parti.

e) Popular dan dikenali dikalangan ahli, pimpinan UMNO, pengundi dan rakyat biasa, selain ada karisma tersendiri untuk menambat hati masyarakat Melayu dan bukan Melayu.

Dalam konteks inilah diharap Dato' Seri Najib mampu membuang sentimen membalas budi, atau terkenangkan kawan rakan , mahupun teman seperjuangan dalam soal lantikan ini. sepertimana yang telah dibuktikan dalam konteks lantikan jemaah Menteri, kewibawaan Najib juga biarlah terjelma dalam soal lantikan Pengerusi Perhubungan UMNO Negeri yang baru ini. Ini ,memandangkan bukan soal jawatan itu yang penting tetapi kemampuan pemegang jawatan untuk bergerak seiring bukan sahaja dengan aspirasi transformasi Najib, malah mampu mengubah persepsi rakyat dan masyarakat Melayu khususnya yang selama ini melihat UMNO dengan imej yang kurang jernih.

Biar dengan sentuhan Pengerusi Perhubungan UMNO yang baru, kerja Najib dalam soal meninggikan imej dan integriti UMNO menjadi lebih ringan, sepakat membawa berkat, pimpinan UMNO Negeri yang baru yang jauh dari skandal, kontroversi, berjiwa Melayu dan Malaysia, tidak sombong, kurang protokol, mudah didekati, agenda dan misinya mahu memenangkan UMNO dan BN dalam PRU ke- 13 nanti tanpa terlalu memikirkan bahawa jika menang dialah yang layak menjadi MB atau bakal Ketua Menteri.

Pengerusi Perhubungan Negeri, yang mampu dibantu oleh tenaga pakar dan penasihat yang baik untuk melihat sikap pengundi muda, mengkaji profail dan sikap mereka secara konsisten, merangka plan dan program induk diperingkat negeri secara tersusun, bukan bermusim, yang ada 'substance' kerjanya, biar apa jua aktiviti, gerakerja ataupun program yang disusun impak, kesan dan penghayatannya menjalar hingga ke akar umbi. Bukan seperti sebelum ini, melapor hanya yang indah-indah dan yang baik-baik sahaja demi menyedapkan hati Presiden parti,
aqidah bercakap bohong wajar dan wajib dibuang jauh-jauh dari menjadi sifat hakiki sesiap sahaja yang dilantik menjadi Pengerusi Perhubungan UMNO mana-mana negeri. Insafi dan ikuti sifat Rasul, Sidiq, Amanah, Tablig dan Fatonah. Baru akan turun karamah dan barakah kepada parti UMNO, pelindung umat Melayu dan pembela agama Islam.

Ingatlah Najib bukan mudah dibohongi, beliau pemimpin yang kritis, melakukan 'double-check, sentiasa ada follow up, banyak mentelaah, dan banyak berfikir selain menggunakan pandangan kedua dan ketiga untuk mengesahkan sesuatu perkara.

Jika kriteria dan ciri Pengerusi Perhubungan UMNO Negeri yang baru memiliki gabungan kekuatan semua ini, penulis percaya, ianya bakal menjadi khabar duka buat pakatan pembangkang, kerana dengan iltizam, kesungguhan perancangan dan tindakan tersusun, UMNO di Negeri-Negeri yang kalah bakal mengegar dan menghadiahkan kemenangan buat kepimpinan Dato' Seri Najib agar transformasi menyeluruh demi keutuhan, kestabilan politik, kemakmuran ekonomi MALASYIAKU NAN SATU dapat dizahirkan, bukan seperti sebelumnya, di mana terlalu banyak pergolakan, konflik dan kontroversi politik yang berpanjangan sehingga menjemukan rakyat dan boleh merosakkan tamadun kehidupan.

No comments:

Post a Comment